اصلاح نشست و شاقول سازی ساختمان مسکونی بتن آرمه 7 طبقه به وزن 1450 تن با نشست نامتقارن 40 سانتیمتر

اطلاعات پروژه
  • دسته : شاقول سازی و اصلاح نشست
  • وزن ساختمان : 1450 تن
  • میزان نشست نامتقان : 40 سانتیمتر
  • مدت زمان اجرای پروژه : 5 ماه
  • نسبت هزینه اصلاح نشست به هزینه نوسازی : 22 درصد
جزییات پروژه

مهمترین ویژگی های پروژه:

تا قبل از اجرای این پروژه، نمونه مشابه قبلی (هم به لحاظ تعداد طبقات و هم به لحاظ وزن ساختمان) از پروژه های اصلاح نشست ساختمان در کشور اجرا نشده بود.
وقوع نشست نامتقارن برابر با 40 سانتیمتر در ساختمان مذکور باعث کج شدگی و تکیه بر ساختمان همسایه و در نتیجه نشست نامتقارن آن به میزان 20 سانتیمتر شده بود. یکی از مهمترین چالشهای پیش رو در این پروژه نحوه جداسازی دو ساختمان از هم بدون وقوع آسیب (حتی در سطح نازک کاری) در ساختمان همسایه بود. لازم به توضیح است که در مرحله جکزنی این پروژه، ساکنین ساختمان همسایه در واحدهای خود حضور داشتند.
در تاریخ 17 آبان ماه 1391 ساعت 9:56 صبح در حالیکه عملیات جکزنی در آخرین مراحل خود بود و فونداسیون ساختمان به میزان 37 سانتیمتر بالا برده شده بود، زلزله ای به بزرگی 5.4 ریشتر به وقوع پیوست. در حادثه مذکور با اینکه نیروی وارد بر برخی از جکها از 1.5 برابر ظرفیت جک فراتر رفت، لیکن به دلیل استفاده از جکهای استاندارد قفل دار و همچنین اتخاذ تدابیر مهندسی دقیق در مرحله جکزنی، کوچکترین آسیبی به ساختمان وارد نشد.

جزئیات بیشتر پروژه

مهمترین ویژگی های پروژه:

  • تا قبل از اجرای این پروژه، نمونه مشابه قبلی (هم به لحاظ تعداد طبقات و هم به لحاظ وزن ساختمان) از پروژه های اصلاح نشست ساختمان در کشور اجرا نشده بود.
  • وقوع نشست نامتقارن برابر با 40 سانتیمتر در ساختمان مذکور باعث کج شدگی و تکیه بر ساختمان همسایه و در نتیجه نشست نامتقارن آن به میزان 20 سانتیمتر شده بود. یکی از مهمترین چالشهای پیش رو در این پروژه نحوه جداسازی دو ساختمان از هم بدون وقوع آسیب (حتی در سطح نازک کاری) در ساختمان همسایه بود. لازم به توضیح است که در مرحله جکزنی این پروژه، ساکنین ساختمان همسایه در واحدهای خود حضور داشتند.
  • در تاریخ 17 آبان ماه 1391 ساعت 9:56 صبح در حالیکه عملیات جکزنی در آخرین مراحل خود بود و فونداسیون ساختمان به میزان 37 سانتیمتر بالا برده شده بود، زلزله ای به بزرگی 5.4 ریشتر به وقوع پیوست. در حادثه مذکور با اینکه نیروی وارد بر برخی از جکها از 1.5 برابر ظرفیت جک فراتر رفت، لیکن به دلیل استفاده از جکهای استاندارد قفل دار و همچنین اتخاذ تدابیر مهندسی دقیق در مرحله جکزنی، کوچکترین آسیبی به ساختمان وارد نشد.

لینک مربوط به کلیپ پروژه در سایت آپارات:

لینک ویدئو کلیک کنید

باید به این موضوع توجه داشت که تنها راه دقیق و اصولی برای اصلاح نشست یک ساختمان این است که وضعیت آن به حالت قبل از نشست برگردانده شود. برگرداندن یک ساختمان به حالت قبل از نشست فقط و فقط با روش جکزنی در زیر فونداسیون امکان پذیر است. در این روش با استقرار جکهای پرتوان در زیر فونداسیون، مقادیر نشست رخ داده در نقاط مختلف ساختمان اصلاح می شود. در مورد ساختمانهایی که دارای پی نواری و رادیه هستند، در اغلب موارد، پس از تکمیل مرحله اصلاح نشست ساختمان دیگر ضرورتی بر مقاوم سازی آن نخواهد بود. این شرکت پس از  بررسی دقیق جزئیات فنی و اجرایی روشهای اصلاح نشست نامتقارن، روش جکزنی در زیر فونداسیون را به عنوان بهینه ترین روش برگزیده و در طی یک دهه اخیر نسبت به اجرای این روش در نقاط مختلف کشور مبادرت ورزیده است.

کلمات کلیدی را وارد نمایید